Czym jest wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy to wynajem samochodu na kilka lat (od roku do pięciu), który przybiera formę leasingu operacyjnego, z jedną zasadniczą różnicą – z założenia nie wykupuje się pojazdu na końcu okresu umownego, tylko zwraca firmie leasingowej i wynajmuje lub bierze w leasing nowy pojazd.

Podatkowo jest to typowy leasing operacyjny z miesięcznymi ratami, które stanowią koszty działalności firmy. Na końcu jednak jest wysoki wykup, stąd rata wynajmu może być niższa niż leasingu. Przykładowo wykup przy wynajmie może wynosić 50%, a w leasingu 1%. Kiedy dzielimy 50% wartości samochodu na 60 rat, to jest to oczywiste, że taka rata będzie o wiele niższa niż kiedy dzielimy 99% wartości samochodu przez 60 rat. Dodatkowo sprzedawcy samochodów oferują czasem niższe ceny auta na wynajem, co również powoduje, że rata jest niższa. Tego rodzaju zniżki wynikają z rabatów, jakie otrzymują oni przy zakupie wielu samochodów tego samego modelu lub marki.

Rata wynajmu obejmuje koszty użytkowania samochodu, utratę jego wartości oraz serwis pojazdu. Koszt takiego najmu zależy od zadeklarowanego rocznego limitu kilometrów, jaki przejedzie wynajmujący. Im więcej km rocznie, tym wyższa utrata wartości pojazdu i tym wyższa rata.

Rata zależy też od zakresu serwisu. W firmach leasingowych zwykle oferuje się do trzech różnych opcji serwisu (od minimalnego obejmującego tylko pierwszy przegląd, po pełen serwis).

Zalety

  • najbardziej cenioną przez klientów zaletą jest wygoda: cały koszt związany z użytkowaniem samochodu znajduje się w racie, podczas napraw i przeglądów otrzymuje się auto zastępcze, a na końcu nie trzeba poświęcać czasu na sprzedaż samochodu, słowem wszystkie sprawy związane z samochodem mamy z głowy,

  • można jeździć samochodem wyższej klasy w porównaniu z samochodem leasingowanym, ponosząc taki sam koszt miesięczny,

  • większa elastyczność: można częściej, nawet co rok, zmieniać samochody na nowsze/ inne modele, droższe lub tańsze w zależności od tego, na co pozwala sytuacja firmy.

Wady

  • ponoszenie comiesięcznych kosztów na samochód nie powoduje jego nabycia, samochód na końcu umowy nie będzie należał do wynajmującego,

  • koszt takiej umowy jest wyższy, mimo że rata nominalnie może być niższa; przykładowo wpisany w umowę koszt opon średniej klasy wynosić może 2 000 zł, podczas gdy faktyczna cena tego typu opon może wynosić 1200 zł,

  • finalny koszt długoterminowego wynajmu auta nie jest znany, ponieważ przy zdawaniu samochodu możemy zostać obciążeni kosztami naprawy rys, wgnieceń i zabrudzeń wg stawek obowiązujących w autoryzowanych serwisach, czyli wysokich. Im gorsza firma wynajmująca, tym obciążenia mogą być większe, a klienta czeka wykłócanie się o koszty.

Ogólnie zarówno najem długoterminowy, jak i leasing można przedstawić w postaci równania matematycznego:

cena samochodu netto = opłata wstępna + (ilość rat x wielkość raty) + wykup

Dla najmu długoterminowego przykładowe równanie będzie wyglądać następująco:

cena samochodu netto = 0%/1% opłaty wstępnej + (36 rat x wielkość raty) + 50% wykup

Dla leasingu analogiczne równanie będzie wyglądać następująco:

cena samochodu netto = 0%/1% opłaty wstępnej + (36 rat x wielkość raty) + 1% wykup

Wyższa rata w leasingu operacyjnym w porównaniu do wynajmu wynika głównie z wielkości wykupu oraz różnic w cenie samochodu w zależności od tego, czy samochód będzie finansowany w leasingu, czy w najmie.

Jednocześnie przy leasingu na końcu umowy posiadamy samochód, który możemy sobie pozostawić lub sprzedać. Stanowi on bardzo konkretną wartość pieniężną.

Wynajem długoterminowy samochodu, Wielkopolska | Dorota Krajewska-Roszyk