Co to jest
Wynajem długoterminowy?

Jest to wynajem samochodu na kilka lat, najczęściej 1-3, który ma formę leasingu operacyjnego, z jedną zasadniczą różnicą – z założenia nie wykupuje się tego pojazdu na końcu okresu umownego, tylko oddaje firmie leasingowej i wynajmuje kolejny nowy pojazd.

Podatkowo jest to typowy leasing operacyjny z miesięcznymi ratami, które stanowią koszty działalności firmy. Na końcu jednak jest wysoki wykup, stąd rata wynajmu może być niższa niż leasingu, w którym samochód wykupujemy i na końcu umowy zwykle wykup jest niski, np. 1%. 

Dodatkowo sprzedawcy samochodów mają czasem niższe ceny dla samochodu na wynajem, co również powoduje, że rata jest niższa. Te niższe ceny wynikają z rabatów jakie otrzymują przy zakupie floty, czyli wielu samochodów tego samego modelu.

Rata wynajmu obejmuje koszty użytkowania samochodu, utratę jego wartości oraz serwis samochodu. Koszt takiego najmu zależy od zadeklarowanego rocznego limitu kilometrów jaki przejedzie wynajmujący. Im więcej km rocznie, tym wyższa utrata wartości pojazdu i tym wyższa rata. 

Rata zależy też od zakresu serwisu. W firmach leasingowych zwykle oferują 2-3 opcje serwisu (od minimalnego – pierwszy przegląd, po pełen serwis).

Zalety

  • najbardziej cenioną zaletą przez klientów jest wygoda: cały koszt dotyczący samochodu znajduje się w racie, podczas napraw, przeglądów otrzymuje się auto zastępcze, a na końcu nie trzeba poświęcać czasu na sprzedaż samochodu, słowem wszystkie “problemy” są z głowy
  • można jeździć samochodem wyższej klasy w porównaniu z samochodem leasingowanym ponosząc ten sam koszt miesięczny
  • większa elastyczność: można częściej zmieniać samochody na nowsze/ inne modele, nawet co roku

Wady

  • ponoszenie comiesięcznych kosztów na samochód nie powoduje jego nabycia w trakcie umowy, samochód na końcu umowy nie będzie należał do wynajmującego
  • koszt takiej umowy faktycznie jest wyższy, mimo że rata nominalnie może być niższa, np. koszt opon średniej klasy wynosi np. 2 000 zł, gdzie samemu takie opony można kupić za 1000-1200 zł.
  • finalny koszt takiej umowy nie jest znany, ponieważ przy zdawaniu samochodu możemy zostać obciążeni kosztami naprawy rys, wgnieceń i zabrudzeń po stawkach naprawy z autoryzowanych salonów, czyli wysokich. Im gorsza firma wynajmująca tym obciążenia będą większe.

Ogólnie zarówno najem długoterminowy, jak i leasing można przedstawić w postaci równania matematycznego:

cena samochodu netto = opłata wstępna + (ilość rat x wielkość raty) + wykup

Dla najmu długoterminowego przykładowe równanie będzie wyglądać następująco:

cena samochodu netto = 0%/1% opłaty wstępnej + (36 rat x wielkość raty) + 50% wykup

Dla leasingu analogiczne równanie będzie wyglądać następująco:

cena samochodu netto = 0%/1% opłaty wstępnej + (36 rat x wielkość raty) + 1% wykup

Wyższa rata w leasingu operacyjnym w porównaniu do wynajmu wynika głównie z wielkości wykupu oraz różnic w cenie samochodu w zależności czy samochód idzie do leasingu czy do najmu.
Jednocześnie przy leasingu na końcu umowy posiadamy samochód, który możemy sobie pozostawić lub sprzedać.